341: Vaksam (117 av 365)

Antingen bor den under vår entrétrappa eller så bor den i en stenmur helt nära huset. Det är dock första gången vi ser den. Ena katten var alldeles för intresserad och ville slå till ormen, men jag lyckades få tag på katten innan det hände. Ormen var mycket uppretad och väste högt. Nu vet jag hur högt och hur mycket en huggorm kan låta.

Jag vågade inte gå närmare än en meter, bilden är tagen med teleobjektiv. Tyvärr var min puls lite för hög för att jag skulle komma ihåg att kolla ljusinställning och skärpa, det här är den minst dåliga bilden.
Jag har blivit ormbiten två gånger och har ingen lust att bli det igen.

6 thoughts on “341: Vaksam (117 av 365)

  1. obontjillevippen Inläggets författare

    Är väl både rädd och fascinerad. Och väldigt lugn med att en vuxen person inte dör av ett huggormsbett. Däremot, hade det varit en puffadder i Kenya eller en taipan i Australien, då hade jag definitivt inte gått i närheten av ormen.

    Svara
  2. Pysselfarmor

    Nej de där ska man inte ”leka med”….
    Har hört/läst att man kan lägga ut snus – kanske något att testa eller googla på för att se om det stämmer.

    Svara
    1. obontjillevippen Inläggets författare

      Det var ett bra tips. Någon dag efter den här bilden togs, låg ormen mitt på gräsmattan och solade. Den var verkligen trött, orkade knappt röra sig när jag kastade småsten runt den för att få den att flytta på sig. Till slut märkte den mig och slingrade s a k t a in bakom en vattentunna. Nu har jag inte sett till den på ett par dagar, å andra sidan är vädret svalare. Läste i tidningen att om man flyttar på en huggorm, kan en annan komma dit istället. Så den här får vara kvar, tills den inser att det är för mycket stök och bök här.
      Föregående ägare till vårt hem hade en stor ruggig syrenberså mitt på gräsmattan. Den tog vi bort (den var rätt äcklig, risig och fästingfull – och vi har massor med syrener på tomten ändå)och när de sista ruskorna klipptes bort, ringlade den största snok jag någonsin sett iväg. Hon (för jag tror det var en hona) var någonstans mellan 130 och 150 cm lång. Puh! Vi har inte sett henne sedan dess.

      Svara

Kommentera

