353: Väntar på värmen (41 av 365+1)

365 foton 2016 014

Snart in i ugnen.

Bullbild 3

24 thoughts on “353: Väntar på värmen (41 av 365+1)

    1. obontjillevippen Inläggets författare

      Tack så mycket. Bakade det mesta matbrödet till familjen ( t o m skorpor ibland) förut men sedan något år har vi ett alldeles utmärkt bageri i kommunens lilla centrum så det blir inte så ofta att jag bakar. Men det händer!

      Minns en gång när dotterns klass skulle ha fikabrödsförsäljning på en lokal julmarknad. Jag drog igång en bulldeg, för bullar kan jag (nästan) göra med förbundna ögon. Var rätt stressad, maken var bortrest och dottern hade den säsongen träning på fredagskvällar. Fåren skulle utfodras och hunden rastas. Baket gick i flygande fläng, när degen jäste vispade jag ihop ett par sockerkakor. Kände mig rätt nöjd med mig själv när det var dags att hämta dottern från träningen. Sockerkakor och bullar stod på avsvalning och jag tog en bulle för att smaka.

      Det smakade konstigt, rätt fränt, faktiskt starkt. Jag tänkte att jag blivit känslig mot kanel eller hade någon av katterna hittat på något? Det luktade verkligen udda.

      Jag kollade allt som stod kvar på köksön. Mjöl, socker, kanel … men vänta. Inte är väl kanel så där röd?

      Jag hade inte använt kanel i fyllningen. I brådskan hade jag tagit kajennpeppar.

      Bara att köpa mer jäst och baka en ny omgång att ta med till julmarknaden dagen därpå.

      Med kanel och utan kajenn.

      Svara

Kommentera

